Kalevalan valmistuminen

1.

Lue teksti Kalevalan valmistuminen. Tutustu sitten Lönnrotin kirjeeseen D. E. D. Europaeukselle ja vastaa kysymyksiin.

a) Kuka Europaeus oli, ja miten hän liittyy Kalevalaan?
b) Mistä Lönnrot kirjoittaa?
c) Miten sanojen kirjoitusasu poikkeaa tämän päivän suomesta? Etsi esimerkkejä ja kirjoita ne muistiin.
2.
Kalevalan päivää vietetään vuosittain helmikuun 28. päivä. Miksi?

Lönnrotin toimitustavat

3.

Lue teksti Lönnrotin toimitustavat ja vastaa kysymyksiin.

a) Kansanrunoja oli julkaistu hajanaisesti jo ennen Kalevalaa. Mainitse kolme teosta.
b) Millä tavoin Lönnrot muokkasi runoaineistoa?
4.
Mitä tarkoittavat parallelismi eli kerto ja allitteraatio eli alkusointu? Mikä merkitys niillä on?

Tallennuskäytännöt

5.

Lue teksti Maailman suurin kansanrunoaineisto ja vastaa kysymyksiin.

a) Miten lauletun runon käsin kirjaaminen vaikutti runon autenttisuuteen (alkuperäisyyteen)?
b) Minkälaisia haasteita runonkerääjät kohtasivat?
c) Mitä naisten laulamasta runoudesta sanotaan?
6.

Kuva: I. K. Inha. Kuvassa Jamanen Triihvo ja Kusti Karjalainen. Uhtua, Vienan Karjala 1894.

a) Mitä kuvassa tapahtuu?
b) Mitä välineitä tämän päivän runonkerääjä tarvitsee?
7.

Kuuntele ja tulkitse runolaulua.

Media Folder: 

Kuuntele ääninäyte (kesto 1 min. 20 s.).

Runon on laulanut Anna Tenisova vuonna 1952 Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistossa. Sama tarina, hieman eri sanoin, on Kalevalan (1849) runoissa 8 ja 9, joissa Väinämöinen veistää venettä.

a) Oliko laulajan sanoista helppo saada selvää? Minkälaisia häiriötekijöitä laulutilanteessa havaitsit?
b) Pohdi ja tulkitse vapaasti: mistä runo kertoo? mitä siinä tapahtuu?